| Kedves Gábor, Sokat gyötörtem magam azon, hogy mint szerkesztő válaszoljak, vagy mint Tibor. Utóbbi mellett döntöttem, mert nem vagyok képes a hideg szerkesztői válaszra. Ezért esett jól viszont-válasza, s ezért reagálok rá tovább. Kérem, válassza le személyem az Irodalmi Jelen lapról, s úgy levelezzünk, mintha egy érdeklődő fiatalemberrel tenné, aki végül is valóban vagyok. Szerkesztői múltjáról tudtam, igaz nem is ily részletesen, s akkor bizonyára érti, hogy egyszerűen arról van szó, a lapunk nem kíván politikával foglalkozni, mégha az irodalom gyakran maga is politika, de konkrét felületeket nem kívánunk érinteni. Ez a lap egyik alap koncepciója. Nem arról van tehát szó, hogy én vagy a többi szerkesztő bármilyen "elsöprő erőfölényben" lévő hatalomtól megrémülnénk, vagy tartanánk, hanem arról, hogy ez egy független (!), irodalmi lap. Mint írtam én sem értek sokmindennel egyet ahogy és amint zajlik a világ, de ezt magam kertjének ápolásával, saját utam (mely hála a különböző hatlami szerepekbe fagyott lelkeknek nem éppenakadálymentes) járásával és írásaimmal igyekszem kifejezni, s változtatni.  Nem tudok és nem is akarok beleszólni ezekbe a dolgokba.
 Hogy Hamvasról így megoszlik véleményünk? Nem is annyira... az említett művekben szerintem általában minden hatalmi poziciót, hatalmaskodást kritizál Hamvas, nem pedig csak ezt. Számomra Hamvas éppen a személyes-üdv megélésének útját sugallja, s nem pedig azt, hogy én bárkinek is meg tudnám mondani, különösképpen egy töredezettségében tespedő társadalomnak a "tutit", hogy akkor most mit és merre. Képzelje Gábor, nemrég Kemény tanulmányát olvastam Széchenyiről s Vörösmartyról.
 Naplójában is elmerültem kicsit és lenyűgözött. Hogy már ő is valami olyasmi állásponton van, mint amilyen most én, abban a korban, ahol még lehetett nagy kijelentéseket tenni, s aztán nagyot csalódni, összeomlani úgy igazán. Mintha Kemény szigorúságában és kritikájában is gyöngédebb lenne, megengedőbb, belátóbb, s a tömeget és a politikát már akkor reménytelennek látja. Valami mást keres, valami finomabbat érzékel, de ez a fajta politzálás csak jóval később fogalmazódik meg a világ különböző pontjain, s itt most elsősorban Gandhira vagy Kingre gondolok.
 Nagyon érdekel mit gondol erről. Sokkal többet tud, tapasztalt és élt, mint én, ugyanakkor az én politikai érzékeim már inkább a youtube és más legális-illegális internetes szabad adásokon, hírportálokon edződik, s még a magyar eseményeket is inkább a BBC-n követem, mint bármelyik magyar adón, nem mintha ez utóbbival meg lennék elégedve, de egyszerűen korrekt. Ez a korrektség, ez az egyenes, mégis tiszteletet tanusító beszéd, amely itthon mindenből kifoszlott, eltűnt. Motyogás és hümmögés, csalóka színskála egy nem reális helyzetet tükrözendő. Merthogy a realitás az, ami globális, hisz rég világfaluban élünk, a nemzetieskedésnek csak megosztó ereje van, nyelvünk és népünk értékeit a művészetekben, a kultúrában, a konyhában, a szőlősben, a méhesben, kertjeinkben és asszonyainkban kell óvnunk és szeretnünk, nem lobogókon.
 Lobogók...! Képzelje, nem oly rég találkoztam Fejér Gyopárkával, aki táncos, nemsokára Indonéziába utazik egy esztendőre, hogy hazahozzon onnan a táncról való tudásnak valami egészen sajátos részét, mit itt már alig is művelnek, néhány igazán tiszteletreméltó kivételtől eltekintve.
 No de a lényeg, mondom Gyopárkának, hogy nekem problémás ez az egész lobogó téma, hogy akkor köré és előre, szerintem ez így csak rossz lehet. Mire Gyopárka mosolyog, és azt mondja, akkor terítsd le a fűbe, s hívd oda az embereket. Üljetek le, teázzatok rajta, beszélgessetek.
 Mennyire más megközelítés  ez, drága Gábor!
 Maradok tisztelettel,
 s üdvözlöm hidegkúti  elvonulásomból,
 Tibor.
 Kedves Tibor, Amikor a Mozgó megszűnt - megtagadtuk az együttműködést a Népszabadságtól odavezényelt szerkesztőkkel, mindenki, még a takarítónő is - akkor a Búvár c. laphoz mentem azzal a mély s régi meggyőződéssel, hogy sem a saját sem a nagyobb gondoknak nincsen politikai megoldása, csak benső, szellemi. A természettudomány, a környezetvédelem mindig érdekelt, a családot el kellett tartani.Amikor túlestem szegény, reszkető főszerkesztőn, az ifjú munkatársak csapata lelkesen fogadott: de jó, hogy jössz, éppen most szervezzük a vízlépcső elleni tiltakozást, neked vannak "mozgalmi tapasztalataid"!
 Ki  lehet-e lépni a politikából?
 Platón azt mondja, hogy az igaz, a szép és a jó egy. Jézus hozza létre a tetraédert, a teljességet: a szeretet a negyedik elem. Mindegyik egy a másikkal, de a maga helyén szépként, igazságként, stb. nyilvánul meg. Egyik sincs a természetben, természetfölötti, áradó jav mind, egymástól elválaszthatatlanok. Közös tulajdonságuk, hogy továbbadandók: aki magánosítja őket, abban megpossadnak.
 Ezért az üdv személyes, de sosem egyéni, hanem közösségi; amíg egy valaki elkárhozni készül, addig az üdvösségre készülő nem nyughatik. (Hamvas) Köteles-e a szellemi ember harcolni a poliszért, a közösségért? A közösségre nem az-e a legveszélyesebb, ha az igazság, a szépség, a jóság, a szeretet csillaga szétesik, összetörik?
 A globalizmus nem erre törekszik-e, hogy érdekre csupaszodott démona szakadatlanul növekedhessék, amíg a bolygó el nem fogy? Világunk, Gazdaságkor, a rákosodás kényszeréből azért nem tud kilépni, mert elutasítja az áradó javakat, és velük azokat a személyes létformákat, melyekhez ezek igyekeznek: személy, művelés, közösség, haza, egyház, mint az emberiség egysége.
 Lehet csak irodalmi lapot csinálni possajtott szépségből, miért ne? Ó, Gazdaságkor egyik alapelve a szétválasztás: leműtöm magamat munkámról, meggyőződésemről, naná, hogy a szépséget is lenyesem az igazságról, a jóságról, a szeretetről. A szellemről levágott, üdvprogram nélküli mű a szórakoztatóipar csinosabb, de nem "jobbik része" (Luk 10,42). "Sajtója skandalizátor (Silentium. 261.); félrevezeti a �népet és a �királyt egymás felől; a társadalmat felbontja; a társadalmon belül a �hazugság funkcióját látja el (Patmosz I. 381-382.); formája szerint �regény, a bulvár~ folytatásos rémregény (Arkhai 326.)" (Hamvas Szótár) A posztmodern művészetipart ezért a kerti törpékkel együtt csókoltatom. A zászló annyival jobb nála, hogy tud lobogni, és tényleg rá lehet ülni.
 Szeretettel: czg.   Kedves Tibor,  Örülök levelének, nyílt beszéd, egyértelmű  állásfoglalás.Szerkesztő koromban én is azt vállaltam, amit  gondoltam - Mozgó Világ
 1983-ig, Négy Évszak '85, Igen, 89-91 stb.
 Meg kell azonban jegyeznem, hogy téved, amikor  a Hálózatot "kisebbségnek"
 nevezi. Szociológiailag igen, bár roppant  széles populációra
 támaszkodik - már szoc. összeköttetés korától  kezdve - ebben is hasonlít a maffiára.
 Hatalmi helyzetét tekintve viszont elsöprő  erőfölényben van: megértem önt.
 Hamvast illetően is téved, sokszorosan.  Olvassa el pl. A láthatatlan
 történetet, a Patmoszt, a Karnevált, A  kisregényeket, pl. az
 Ugyanisban Bujserkác elnök monológjait,  hirtelenjében talán mégis az Óda a XX.
 századhoz c. esszét ajánlhatom.
  Szeretettel: czg.    Drága Gábor,kérem ne haragudjon, ezen a nyáron igen nagy  mozgásban vagyok, s nem
 tudom mikor-melyik levélre válaszoltam, s  melyikre nem. Vagy hogy csak
 megírtam, de elmenni már nem ment el, és így  tovább... Természetesen
 esszéjét azonnal elolvastam amint megjött, s  igen komolyan
 gondolkodóba estem felette, legkedvesebb  barátaimmal megvitattuk, mert
 több problémás rész is volt számomra. Nehéz  ezt így, hogy én rendkívül
 tisztelem az ön munkásságát, különösen a  Beavatás sorozatot, s én
 messze nem tettem le az asztalra oly jelentős  munkákat, mint ön, mégis
 úgy érzem ez az írása egyszerűen  vállalhatatlan nem csak az én
 rovatom, hanem az Irodalmi Jelenen belül is.  Miért? Elsősorban azért
 mert erősen politikus kijelentéseket tesz  benne, melyek
 félreérthetetlenül megcéloznak valamilyen  vélt-vagy-valós - ezt én nem
 tudom eldönteni : kisebbséget, ha nem csalódom  ön ezt "hálózatnak"
 hívja. Idézem: "Hálózatba szerveződve  érték meg. A Hálózat részint
 látható, részint láthatatlan, az egész  társadalmat átszövő
 érdekrendszer. Bűnszövetkezet. A tapintható  részét "szocialista összeköttetés-rendszernek" hívta a nép  annakidején.
 A szakirodalom is. Elitként működik,  amennyiben kasztszerű képződmény,
 ám vallás és értékek helyett hitetlen  érdekkövető. A klasszikus
 bűnszervezetek vonásait viseli, mivel az  erkölcscsel szemben áll,
 igazság, haza, jog, kultúra, természet iránti  elkötelezettség helyett
 csak a bandához fűződő érdeket ismeri." -  szerintem ez a kijelentés
 egy jobboldali politikai hetilapban meglehet  elmegy, ám egy irodalmi
 lapban nem. Nem arról van szó, hogy én  egyetértek-e önnel, drága
 Gábor, hogy most akkor tényleg nagy bajok  vannak-e ebben az országban,
 vagy sem, hogy Trianon tényleg trauma-e vagy  sem, hanem arról, hogy
 írása a kényes témát pontosan választja ki, de  nem felold és
 felszabadít, hanem csak elmélyít és meggyötör.  Mint ahogy ez több
 stiláris elemben is észrevehető, ahol a  gondolat bucskázik, ott a
 nyelv is. Nem értem, hogy ön, aki oly behatóan  ismeri Hamvas Béla
 gondolatait, oly nagy szeretet sugárzik  lényéből, miért használja föl
 tudását, tekintélyét egy olyan vitában, s  miért ír erről így, ami
 eleve veszett fejsze, mert mindenki csak saját  gondolatait
 hangoztatja, s a történelem már rég ellszállt  felette. Nem értem mi
 köze ehhez Hamvasnak? Mért kellett ebbe  belerángatni? Nem értem mért
 kell megírni esszébe úgy egy nehéz és komoly  kérdést, hogy az továbbra
 is csak harc tárgyát képezze, a korrekt beszéd  terének megteremtése
 helyett? Nem értem, hogy mért nem inkább  egy-egy kis rész, komoly
 gondolat kidolgozását, szép körülírását kezdi  meg, s miért csap bele
 ennyi mindenbe, hogy végül az ember már ne  találja meg mi is volt a
 lényeg. Drága Gábor, nem arról van szó, hogy  én ne érezném mennyire
 problémás ma a világ, mennyire súlyos a  helyzetünk, hanem arról, hogy
 én nem tudok és nem is akarok olyan  gondolatoknak teret adni, amelyek
 még ha áttételesen is de szélsőségesek, s más  emberek ellen
 irányulnak. Kérem értse meg álláspontom, én is  igyekszem önét.
 Amennyiben ezek után nem sértődik meg rám, úgy  továbbra is érdeklődve várom esszéit.
 Maradok őszinte tisztelettel,
 Tibor.
   |